0 مورد   0 ریـال

آرشیو مطالب





آموزش تعمیرات یخچال فریزر - ایده آل سرویس و خدمات پس از فروش مورفی ریچاردز

دوشنبه 27 آذر 1396

اجزای تشکیل دهنده یخچال:

اجزای مکانیکی

1-کمپرسور: از اجتماع چندین دستگاه مکانیکی شامل میل لنگ،پیستون و سوپاپ می باشد.که عملکرد هریک به دیگری وابسته است به این صورت که با شروع کار موتور آسنکرون که داخل کمپرسور قرار دارد میل لنگ شروع به کار کرده و به چرخش در می آید و در نتیجه پیستون هم مثل یک تلمبه عمل کرده و با باز و بسته سوپاپ گاز داخل سیلندر و لوله ها به گردش در می آید.گاز نیز طی عمل رفت و برگشت به طور مرتب میکده و باز می گردد وبافشار وارد لوله می گردد.عمل گاز سرماسازی به طور مدام در حال حرکت می باشد.روی بدنه کمپرسور سه لوله 1- لوله رفت یا فشار گاز2-لوله برگشت یا مکش3- لوله کور یا لوله مخصوص شارژ گازوجود دارد.

2-کندانسور(رادیاتور خنک کننده):گاز در کمپرسور تحت فشار قرار داردتا جهت حرکت در لوله آماده شود حرارت گاز افزایش یافته و اگر به روشی این گرما از گاز ازدست نرودعمل سرماسازی مختل می شود.به همین دلیل گازی که تحت فشار است داخل لوله های مارپیج مانندیمی گردد که مکان آن در پشت بدنه اصلی یخچال قرار دارد.

3-فیلتر یا درایر:گاز پس از عبور از کندانسور جرم های آن را حمل و یا گاز دارای رطوبت باشد،و حتما باید از سرماسازی خشک و پاک گردند.برای همین منظور بعد از رادیاتور از فیلتر عبور می کند درایر دو لوله ارتباطی دارد که یکی سطح مقطع بزرگتردارد و که به قسمت خروجی کندانسور وصل می گردد و دراین قسمت دارای شبکه های توری ریز به منظور عدم حرکت جرم یا جداره های خراب می باشد.لوله دوم درایر دارای سطح مقطع کمتری دارد تا گاز با فشار زیادی خارج گردد.

سیلیکات یا سیلیکاژل ماده پرکننده درایر است که دارای خاصیت رطوبت زدایی داشته و گاز پس از عبور رطوبت را تماما از دست می دهد و خشک می شود. به مرور بر اثر کارکرد زیاد رنگ قهوه ای این مواد به تیرگی و سیاهی می گراید و زمانی که این اتفاق می افتد پیشنهاد می گردد با تعویض کمپرسور شارژ گاز مجدد یخچال نیز تعویض شود تا سرماسازی با کیفیت مطلوب تری انجام گیرد.

4-اواپریتور( محفظه تولید یخ): آلومینیوم بهترین ماده فلزی در انتقال سرما می باشد و معمولا جایخی از لوله های مارپیچ این ماده ساخته شده است.وبا بسته شدن در جایخی هوا درون جایخی مسدود می گرد. تبخیر مدام سرما در جایخی دما به شدت کاهش می دهد و باعث حالت انجماد در این قیمت می گردد و هر ماده غذایی که در این قسمت قرار گیرد یخ می زند.لوله های ورودی جایخی یا اواپریتور خیلی کوچک و باریک می باشد و نقطه اتصال به لوله مویی است.لوله خروجی جایخی سطح بیشتری دارد و جهت برگشت کمپرسور تعبیه شده است.

5-کاپیلاری تیوب(لوله مویی):این لوله دارای قطر بسیار کمی می باشد ب همین دلیل نام لوله مویی روی آن اطلاق می گیرد.مکان آن بین خروجی فیلتر و ورودی جایخی است. مقدار قطر و طول ان در مقدار کمیت و کیفیت سرمای ایجاد شده بسیار مهم است.در شکل زیر مجموعه قطعات مکانیکی که شامل: کمپرسور ،کندانسور،لوله مویی ،درایر و جایخی وجود دارد.


اجزای الکتریکی یخچال

1-موتور الکتریکی: موتور الکتریکی یکی از داخلی کمپرسور می باشد. موتور یخچال از نوع آسنکرون می باشد و در یخچال های گوناگون خازنی و بدون خازن استفاده می شود.سرخروجی موتور از بدنه کمپرسور به دیگر اجزای الکترونیکی متصل است.که معمولا دارای سه سر خروجی ،یکی جهت سیم پیچ اصلی ،دیگری مربوط به سیم پیچ کمکی و سومی هم بین اصلی و کمکی اشتراک ایجاد می کند.که روی بدنه بعضی از کمپرسورها حرفی خاص سر سیم ها را از یکدیگر جدا می کند.

2-ترموستات ( اتومات): کنترل سرما در یخچال توسط این جز صورت می گیرد.اجزای اصلی آن شامل: بدنه فلزی،کنتاکت های اتصال،فانوسک محتوی گاز،لوله مویی ،لوله بلو،فنر و اهرم ها ،پیچ تنظیم

لوله بلوی ترموستات را به قسمت زیر ویا سقف جایخی وصل می شود و با جایگزینی ترموستات در حالت اتصال کمپرسور به کار می افتد.با خنک شدن جایخی گاز درون لوله بلو،لوله مویی و فانوسک آن کاهش حجم می دهند و کوچک می گردد و با این حالت به اهرم فشار آورده به سمت پایین کشیده شده و باعث خاموشی موتور می شود.با خاموش شدن موتور سرمای محیط یخچال و جایخی کاهش می یابد وگاز درون فانوسک بیشتر شده و بر اثر گرما فانوسک بزرگتر می گردد.با بزرگ شدن دوباره کلید استارت ترموستات وصل شده و دوباره به راه می افتاد...برای تنظیم سرمای داخل یخچال نیز با درجه ای که روی ترموستات نصب است و در واق اهرم کنترل حجم فانوسک است انجام می گیرد.

3-رله استارت یا رله انداز موتور: آسنکرون بکار گرفته شده درمجموعه کمپرسوراز انواعی است که سیم پیچ استارت تنها در لحظه کار یا راه اندازی دارای کارکرد بوده و بعد از آن از مدار خارج می گردد. در این نوع سیم پیچ کمکی در آنها توسط کلید گریز از مرکز صورت می گیرد.

تغذیه سیم پیچ اصلی در مسیر رله استارت در خارج از کمپرسورقرار گرفته شده تغذیه می گردد.

اجزای اصلی رله استارت شامل :بدنه ( از جنس با کلیت)،بوبین ( سیم پیچ)،اهرم فلزی سرگرد یا سرتخت،کنتاکت های اتصال،مادگی های اتصال رله به موتور.

همانگونه که بیان شد سیم پیچ رله استارت با سیم پیچ اصلی به صورت سری قرار گرفته است.به این صورت که در لحظه اول به گشتاور بالایی برای حرکت نیاز دارند.با ایجاد میدان مغناطیسی بالا در این دو سیم پیچ و رسیدن به مقدار معین اهرم فلزی درون رله  بطرف بالا جذب می شود و اتصال کنتاکت های 3و4مانند شکل انجام می گیرد.و در نهایت سیم پیچ کمکی وارد مدار می گردد و شروع به ایجاد گشتاور می نماید. با کمک هر دو میدان مغناطیسی موتور براه افتاده و جریان راه اندازی معادل جریان نامی موتور می شود.با کاهش جریان موتور از شبکه مغناطیسی سیم پیچ رله استارت کم می گردد و اهرم فلزی جدا می گردد و با قطع این مرحله کنتاکت های 3،4 رله از مدار خارج می گردد. مراحل گفته شده در شروع کار حرکت کمپرسور دوباره انجام می گیرد. اگر به علتی اختلالی در این مرحله ایجاد گردد کمپرسور حرکت نمی کند.

4-اورلود یا محافظ جریا دریافتی موتور: زمانی که مشکلی در موتور یخچال پیش بیاید مثلا: ضعیف بودن ولتاژ یا خرابی در مسیر گاز و... مقدار جریان عبوری افزایش و حرارت موتور افزایش و در نتیجه می سوزد به همین دلیل استفاده از اورلود یا محافظ الکتریکی ضروری است. ساختمان اورلود شامل: بدنه مخصوص،پایه های فلزی اتصال برق،صفحه حساس بی متال ،سیم فلزی از جنس کرم نیکل یا کرم آلومینیوم،پلاتین های اتصال (طبق شکل).حرارت تولید شده توسط فنر کرم نیکل بالا می رود وباعث تحریک صفحه حساس می گردد و با افزایش صفحه حساس ارتباط کنتاکت ها با یکدیگر ازبین می رود و کمپرسور خاموش می گرددپس از مدتی با کاهش دما محفظه اولود صفحه حساس مقبض گردد و ارتباط کنتاکت ها دوباره تکرار می شود و اگر مشکل وجود داشته باشد قطع خودکار اورلودتکرار می گردد.

5- سیم رابط،دو شاخه ،لامپ، سرپیج ، کلید معکوس لامپ.

*گازهای مورد استفاده در یخچال سازی (گازهای مبرد سرمازا)

ابتدا گاز مورد استفاده در یخچال گاز آمونیاک بود ولی با توجه سمی بودن و اثر ترکیبی و خاصیت انفجاری آن و...از این ماده دیگر استفاده نمی شود و بجای آن از فریون استفاده می شود . در انواع یخچال موجود در بازار گاز فریون 12 که در ترکیب با هوا بی بو بوده و برروی فلزات اثر تخریبی ندارد و سمی هم نیست. در مناطق با دمای 60درجه این گاز سرما سازی خیلی عالی دارد و در برابر شعله آتش نمی گیرد. ولی یکی از عیوب این گاز نسبت به آمونیاک حجم بالای اشغال ان نسبت به امونیاک است.البته از نظر زیست محیطی یکی از مخرب های اصلی تخریب لایه اوزون می باشند به همین دلیل دانشمندن در حال راه جدید  و جایگزین هستند در حال حاضر گازهای مورد استفاده در یخچال سازی R134Rاست. فریون مخصوص کولر گاز فریون 22 می باشد.وبه دلیل استفاده از هیدروژن در آن اثر تخریبی کمتری نسبت به دیگر گازها دارد.

برخی گازهای مورد استفاده عبارتند از : آمونیاک،فریون11،فریون12،فریون21،فریون22،فریون114،انیدرید سولفورو،متیل کلرید،انیدرید کربنیک ،اتیل کلرید...

چگونگی تولید سرما در یخچال:

در تولید سرما دو ویژگی مهم گازها باید استفاده گردد.

-          گازها تحت شرایط فشار زیاد به شکل مایع در آمده و در این حالت تغییر حالت و حال گرمادهی باعث افزایش دما می شود.

-          اگر گاز مایع در محیطی بزرگتر از محیط گذشته باشد. شکل انفجاری پیدا کرده تبخیر و دمای آن کاهش می یابد و حالت گرماگیری روی آن صورت می گیرد و سرما ایجاد می کند.

با کار کردن کمپرسور پیستون گاز را از لوله برگشت می گیرد و با فشار وارد محیط لوله رفت می نماید.فشار روی گاز حرارت آن را کم می کند. برای کاهش حرارت آن را وارد رادیاتور کرده مقداری از حرارت گاز کاسته می شود سپس با عبور از فیلتر درایرخشک و بعد از گذر از درایر و لوله مویی چون سطح کمتری دارد باعث افزایش فشار شده به شکل مایع در آمده و حرارتش نیز زیاد می گردد با عبور از لوله مویی به جایخی می رسد چون سطح مقطه جدید بزرگ است سریع خنک شده و سرما ایجاد می کند.فشار در لوله مویی زیاد است حرارت گاز هم نیز زیاد می باشد. اگر حرارت به روشی از گاز کم نشودسرما سازی در جایخی کارایی خوبی ندارد.برای حل این مشکل کارخانه های سازنده لوله برگشت را به لوله رفت جوش می دهند.

برخی کارخانه جهت کارایی بالاتر از برگشت گاز سرد به جایخی می رسانند.به این شکل که گاز مایع قبل از اتصال به جایخی کاملا سرد شده و درجایخی حداکثر کارایی را خواهند داشت.زمانی که سرما در جایخی را تنظیم می کند،براثر منقبض شدن فانوسک درون ترموستات برق کمرپسور هم قطع و عمل ایجاد تولید سرما متوقف می گردد ودمای یخچال حدود1تا7 و دمای جایخی 15- می باشد.

ذوب برفک در یخچال(دیفراست): علت ایجاد برفک ،زمانی که در یخچال باز می گردد هوای محیط وارد آن می گردد و در جایخی قطره های آب بوجود می آید که باعث ایجاد برفک در یخچال می گردد.که این عمل سرماسازی را دچار اشکال می کند.برای رفع آن بهتر است در فاصله های زمانی این برفک آب گردد.برای اینکار با خاموش کردن یخچال و ذوب کردن آن می توان اینکار را انجام داد.البته روش دومی هم قرار دادن چند لایه سیم المنت دور جایخی قرار میگیرد .

دیفراستهای گازی که امروزه به از متداول ترین روش های شکل ذوب برفک است، شیر سولنوئیدی یا شیر الکترونیکی  از آن نوع است. که دارای دو ورودی و خروجی به مثابه شکل زیر می باشند ورودی Bبه طور معمول بسته است ولی با اتصال برق باز می گردد و گاز گرم ازاین مسیر به خروجی C می رود.و زمانی که به شیر الکترونیکی برق وارد نمی شود گاز سرد به قسمت Aو خروج از قسمت Cوارد جایخی شده  و سرما ایجاد می کند.ولی زمانی که برق متصل می شود مسیر B باز می گردد و گازوارد محفظه جایخی می شود آن را گرم می کند.گرمای ایجاد شده برفک های بوجود آمده را ذوب می کندو پس از ذوب برفک ها ،شیر الکترونیکی قطع و مسیر Bبسته می گردد.

اشکال متفاوت زیادی برای ذوب برفک بکار می رود که امروزه کاربردی ندارند.1- قرار گیری کلید شمارش بازو بسته شدن درب تا مقدار مشخص رسید وتعیین شده رسید مدار یخچال قطع می گرددوبا افزایش دمای محیط برفک داخل ذوب می گردد.و یا تایمر مخصوص که دربازه  زمانی  مشخص مدار را قطع می کند و باعث ذوب برفک با سرعت بیشتر می گردد.

 

 

 

دیدگاه های کاربران







ایمیل شما برای عضویت در خبرنامه